Volumes horaires
- CM 6.0
- Projet -
- TD 6.0
- Stage -
- TP 21.0
- DS 1.5
Crédits ECTS
Crédits ECTS 3.0
Objectif(s)
This teaching unit provides training in the preliminary co-design of a complex technological system (e.g., space launcher, aircraft, train, car, nuclear power plant, etc.) and
its industrial system (i.e., production system, logistic system, etc.). The aim is to discover a process of co-design of a complex product-process system, modelling and simulation tools, and to become aware of all the dimensions to be considered (systems engineering, ergonomics, operating safety, detailed design, etc.) to optimise the overall system by considering product-process couplings.
Contenu(s)
In a project based on an industrial case study, you will choose a role (product architecture, industrial system architect, operational safety and human factors engineer, design engineer, etc.) within a multidisciplinary team. Depending on your role and in close collaboration with the members of the project team, you will carry out the following tasks: definition of the lifecycle, mission and operational scenarios, stakeholders, needs, requirements, functions, 2D and 3D architecture (interface routing, space allocation, preliminary forms), traceability, failure risk analysis (PHA, FHA, FMECA), analysis of musculoskeletal disorders, etc. To do this, you will use various modelling and simulation software packages (Catia Magic, Creo/Solidworks/Onshape, Simscape, Skyreal) and equipments (PCs, screen wall, virtual reality headset).
PrérequisHave attended an introduction to systems engineering or model-based systems engineering
Evaluation session 1 = 50% Examen individuel & 50% Cas d'étude en groupe
Evaluation session 2 = 100% examen écrit ou oral
N1=50%CASE_STUDY1+50%EXAM1
N2=100%EXAM2
Cette pondération est compatible avec une organisation des enseignements et des examens en distanciel
L'examen existe uniquement en anglais
Le cours est programmé dans ces filières :
- Cursus ingénieur - Ingénieur ICL - Semestre 8 (ce cours est donné uniquement en anglais
)
- Cursus ingénieur - Ingénieur IdP - Semestre 8 (ce cours est donné uniquement en anglais
)
Code de l'enseignement : 4GUC2105
Langue(s) d'enseignement :
Vous pouvez retrouver ce cours dans la liste de tous les cours.
INCOSE Systems Engineering Handbook. (2023). Royaume-Uni: Wiley.
Holt, J. (2023). Systems Engineering Demystified: A Practitioners Handbook for Developing Complex Systems Using a Model-Based Approach. Royaume-Uni: Packt Publishing, Limited.
Wasson, C. S. (2015). System Engineering Analysis, Design, and Development: Concepts, Principles, and Practices. Royaume-Uni: Wiley.
Micouin, P. (2014). Model Based Systems Engineering: Fundamentals and Methods. Allemagne: Wiley.
SYSMOD - The Systems Modeling Toolbox: Pragmatic MBSE with SysML. (2020). (n.p.): MBSE4U.
Programme pédagogique 2025-2026
Parcours ingénieur statut étudiant
- Tronc commun 1ère année
Présentation
Semestre 5 | Semestre 6
- Filière ICL
Présentation
Semestre 7 | Semestre 8 | Semestre 9 | Semestre 10
- Filière IDP
Présentation
Semestre 7 | Semestre 8 | Semestre 9 | Semestre 10
Parcours ingénieur statut apprenti
- Filière IPID
Présentation
Semestre 5 | Semestre 6 | Semestre 7 | Semestre 8 | Semestre 9 | Semestre 10
Contacts
Equipe académique
- Directeur des études
Pierre Lemaire - Responsable 1ère année
Abdourahim Sylla - Responsable filière ICL
Irène Gannaz - Responsable filière IDP
Guillaume Thomann - Responsables filière IPID
Olivier Boissin
Nicolas Catusse
Equipe administrative
- Responsable scolarité
Laure Jouffray - Gestionnaire 1ère année
Valérie Demicheli - Gestionnaire 2ème année
Sylvie Malandrino - Gestionnaire 3ème année et parcours spéciaux
Vincente Odier - Gestionnaire Apprentis
Carina Cataldi