Aller au menu Aller au contenu
Design & Organisation
High level education
Design & Organisation
Design & Organisation

> Studies

The Global Firm - 5GUC1204

A+Augmenter la taille du texteA-Réduire la taille du texteImprimer le documentEnvoyer cette page par mail cet article Facebook Twitter Linked In
  • Number of hours

    • Lectures : 27.0
    • Tutorials : 27.0
    • Laboratory works : -
    • Projects : -
    • Internship : -
    • Written tests : -
    ECTS : 6.0
  • Officials : Olivier BOISSIN

Goals


Overseeing the development of problematic international projects, especially in Low Cost Countries, requires an analysis of the position of the firm in a worldwide competitive context. There are three main axes to take into account when analysing the issues and the ways of implementing and developing activities:

1) Management-positioning of the firm through strategy and capability planning.

2) Finance & Economy-real-time strategic response through issue management, finance, organisational design and industrial organisation.

3) Organisational design-systematic management of resistance during strategic implementation.

Methodology: Conceptual framework and empirical application of international development of the firm.

Content


Lectures 42 x 1.5 hours

Introduction:

• WTO, States, International trade and commercial policy
• Monetary policy, foreign currency policy and commercial impact

The firm in a global environment:

• Strategic dimensions of internationalisation
• Implanting Strategic Management
• Evolution of challenges and implanting Strategic Management in a Low Cost context
• Joint Ventures (case study in China)
• Management capabilities for internationalisation
• Book-keeping and financial reporting in the global firm
• Technological change, Research and Development and Strategic Advantages of Internationalisation
• Environmental surveillance and benchmarking
• Advantages and difficulties encountered when implanting strategic management in a multicultural environment.

Prerequisites


Basic knowledge in Economics, firm and organisation management.

Tests

  • Individual work: 40 hours
  • 1st exam period: continual assessment (study case) = 50% / written exam = 50%
  • 2nd exam period (resists): study case

N1 = moyenne (CC, E1)
N2 = E2

Calendar

The course exists in the following branches:

  • Curriculum - M2 GI Operations Management - Semester 9
  • Curriculum - Engineer student Master PD - Semester 9
  • Curriculum - Engineer IPID apprentice program - Semester 9
  • Curriculum - M2 GI Industrial Innovation - Semester 9
  • Curriculum - Master GI SIE program - Semester 9
  • Curriculum - M2 GI Product Development - Semester 9
  • Curriculum - Engineer student Master SCM - Semester 9
see the course schedule for 2020-2021

Additional Information

Course ID : 5GUC1204
Course language(s): FR

You can find this course among all other courses.

Bibliography

Le cours comprend plusieurs thématiques liées à la macro économie et à l'économie industrielle et des organisations ainsi qu'au développement durable.

Il est organisé en C/TD

Il vise l'analyse :

• De l'économie et du management des activités à l'international, le tout placé en contexte de soutenabilité.

les acquis d'apprentissages dans le cadre de cette UE sont mentionnés dans chacun des chapitres des quatre manuels de cours

Boissin, O., "Economie mondialisée", Grenoble-INP, 2020.
Boissin, O., "Analyse économique et monétaire", Grenoble-INP 2020.
Boissin, O., "Innovation : méthodes et enjeux", Grenoble-INP, 2020
Boissin, O., "Développement durable : où en sommes-nous et que faire ?", Grenoble-INP 2020

Compléments bibliographiques

Allouche, J., Schmidt, G., « Les outils de la décision stratégique », Repères, 2 tomes, 2005.
Boissin, O., "Organisation, Stratégie et décision", Manuel de cours, Grenoble-INP, 2020.
Boissin, O., "Gestion des risques économiques et financiers", Manuel de cours, Grenoble-INP, 2020.
Bouchet, MH., « La globalisation », Pearson, 404 p., 2005.
Bouret, R., Dumas, « Economie globale : à l’heure de la mondialisation », Pearson Ed., 280p., 2009.
Deysine, A., Duboin, J., « S’internationaliser : stratégie et technique », 780p., Dalloz, 2010.
Eiteman D., Stonehill, E., « Mutinational Business Finance », Addison-Wesley, dernière édition, 2012
Krugman, P., Obstfeld, ., « Economie internationale », Pearson Ed., 744p., 2009.
Krugman, P., Obstfeld, ., « International Economics », Pearson Ed., 744p., 2009.
Krugram, P., Obstfeld, M., « Economie internationale », 862p, 2003.
Joffre, P., Simon, Y., « Encyclopédie de Gestion », 3 tomes, Economica, 2006
Legrand, G. ; Martini, H., "Management des opérations de commerce international", Dunod, 378p, 2007.

A+Augmenter la taille du texteA-Réduire la taille du texteImprimer le documentEnvoyer cette page par mail cet article Facebook Twitter Linked In

Date of update June 6, 2014

Université Grenoble Alpes