Number of hours
- Lectures -
- Projects -
- Tutorials -
- Internship -
- Laboratory works 7.5
- Written tests -
ECTS
ECTS 1.5
Goal(s)
A) Develop and enrich one's understanding of industrial engineering culture
B) Develop a general critical perspective on industrial engineering and connect it to the apprenticeship company. More specifically:
- Encourage both students and teachers to take a critical step back and maintain intellectual vigilance regarding the industrial transformation of society.
- Help reflect on the impacts of industrial engineering to better understand what we are contributing to.
- Understand that industrial engineering tools are not neutral but serve a particular worldview.
- Focus on framing the problems as much as, or even more than, finding solutions.
Content(s)
wo activities are planned in this feedback module (REX):
A reading workshop (2 hours) involving short excerpts from texts, mainly in philosophy and sociology. Students will analyze key ideas from the authors and reflect on their significance in the context of the learning company.
Students are expected to carry out personal reading work: they will choose a book (for example, from the media center with help from Jules Hawkins) that offers a critical perspective related to the industrial sector of their learning company. They will then give an oral presentation of a “reading summary/key ideas.”
The aim is to give students time to read and engage with critical analyses on an "industrial" topic that interests them, in connection with their career project or apprenticeship company.
PrerequisitesNone
The course exists in the following branches:
- Curriculum - Engineer IPID apprentice program - Semester 7
Course ID : 4GMA1414
Course language(s):
You can find this course among all other courses.
The bibliography is detailed on this page: https://tools.caseine.org/pensee-industrielle/index.html (see the Bibliography menu on the left).
It is available at the media center (CDI), along with additional books better suited to specific industrial sectors, compiled with the help of Jules Hawkins.
General bibliography:
* L'ère des révolutions : 1789-1848, Eric Hobsbawm, Fayard, 1970 ; Éditions Complexe, 1988 (éd. originale : The Age of Revolution, 1962)
* Condition de l'homme moderne [The Human Condition], Hannah Arendt, Paris, Calmann-Lévy, 1961
* La tyrannie des modes de vie : Sur le paradoxe moral de notre temps, Marc Hunyadi, Ed. Le Bord de l'eau; (13 janvier 2015)
* Le plus grand défi de l'histoire de l'humanité, Aurélien Barrau, Ed. Michel Lafon, 2019
* Technocritiques, François Jarrige, Paris, La Découverte, 2016
* The death of nature - Women, ecology, and the scientific revolution, Carolyn Merchant, Ed. Harper & Row, 1980
* Comment ne pas être esclave du système ?, Alexandre Lacroix, Ed. Allary, 2021
* Silent Spring, Rachel Carson, 1962
* L'uniformisation du monde, Stephan Zweig, 1925
* Le bonheur était pour demain, Philippe Bihouix, Éditions Seuil, 2019
* La révolution industrielle du Moyen Age, Jean Gimpel, Éditeur Points, 2016
* L'enfer numérique, Guillaume Pitron, Éditeur Les Liens Qui Liberent, 2021
* Ralentir ou périr, l'économie de la décroissance, Timothée Parrique, Seuil, 2022
* La voie de la sobriété - La troisième courbe ou la fin de la croissance, Mansoor Khan, Ed. Ecosociete, 2022
* La société hyper-industrielle (le nouveau capitalisme productif), Pierre Veltz, Seuil, 2017
* Le pouvoir de la destruction créatrice, Philippe Aghion et al., Ed. Odile Jacob, 2020
* Toyota, l'usine du désespoir, Satoshi Kamata, Ed. Demopolis, 2008
* Reinventing organizations - Vers des communautés de travail inspirées, Frédéric Laloux, Ed. Diateino, 2014
* La quatrième révolution industrielle, Klaus Schwab, Ed. Dunod, 2016
* Qu'est-ce que l'industrie ?, Pierre Musso, Ed. Manucius, 2022
* L'établi, Robert Linhart, Editions de Minuit, 1978
* Schizophrénie Numérique, Anne Alombert, Ed. Allia, 2023
* Reprendre la terre aux machines , L'Atelier Paysan, Ed. Seuil, 2021
* La contamination du monde (Une histoire des pollutions à l'âge industriel), François Jarrige, Thomas Lerroux, Ed. Seuil, 2017
* Thinking in Systems, Donella H. Meadows, Ed. Diana Wright, 2008
* Bullshit Jobs, David Graeber, Ed. Les liens qui libèrent, 2019
* Techniques et civilisation, Lewis Mumford, 1934
* L'obsolescence de l'homme, Tome 1, Sur l'âme à L'époque De La Deuxième Révolution Industrielle, Günther Anders, 1956
* L'obsolescence de l'homme, Tome 2, Sur la destruction de la vie à l'époque de la troisième révolution industrielle, Günther Anders, 1980
* De la vraie vie, François Julien, 2003
* Antidote au culte de la performance, Olivier Hamant, Tracts Gallimard n°50, 2023
* Le maniement des hommes, Thilbault Le Texier, La découverte, 2022
* Thinking in Systems, Donnella H. Meadows, 2008
* Contact : Pourquoi nous avons perdu le monde, et comment le retrouver, Matthew B. Crawford, La découverte, 2016
* Eloge du carburateur - Essai sur le sens et la valeur du travail, Matthew B. Crawford, La découverte, 2009
* La Gouvernance par les nombres : cours au Collège de France, Alain Supiot, 2015
* La Convivialité, Ivan Illich, 1973
* L'homme unidimensionnel, Herbert Marcuse, 1974
* Taylor et le taylorisme, Michel Pouget, Que sais-je ?, 1998
* Aliénation et Accélération - Vers une théorie critique de la modernité tardive, Harmut Rosa, La découverte, 2014
* Ethnographies des mondes à venir, Philippe Descola, Alessandro Pignocchi, Anthropocène, Seuil, 2022
* FLUX: Comment la pensée logistique gouverne le monde, Mathieu Quet, Zones, 2022
French State controlled diploma conferring a Master's degree
Common Core presentation
Programme courses S5
Programme courses S6
Supply Chain Management
Programme presentation
Programme courses S7
Programme courses S8
Programme courses S9
Programme courses S10
Product Design
Programme presentation
Programme courses S7
Programme courses S8
Programme courses S9
Programme courses S10
Contacts
Academic staff
- Head of studies:
Pierre Lemaire - Head of 1st Year Program:
Abdourahim Sylla - Head of Supply Chain Management Program:
Irène Gannaz - Head of Product design Program:
Guillaume Thomann
Registrar's office
- Head of Registrar's office:
genie-industriel.scolarite@grenoble-inp.fr - Secretary's office 1st Year:
Valérie Demicheli - Secretary's office 2nd Year:
Sylvie Malandrino - Secretary's office 3rd Year:
Vincente Odier - International relations department:
Nadia Dehemchi